Verzekeringsnieuws

Wat indien de persoon die het ongeval veroorzaakt onverzekerd rondrijdt of onbekend is?

Wat indien de persoon die het ongeval veroorzaakt onverzekerd rondrijdt of onbekend is?
Wat indien de persoon die het ongeval veroorzaakt onverzekerd rondrijdt of onbekend is?

In België alleen rijden er ongeveer 100.000 wagens onverzekerd rond (en naar schatting 750.000 auto’s hebben geen keuringsbewijs). Maar liefst 179.000 Belgen staan bovendien op de zwarte lijst van de verzekeraars vooral wegens het niet betalen van hun verzekeringspolis, waardoor het aantal niet-verzekerde wagens in het verkeer waarschijnlijk een pak hoger ligt dan de geschatte 100.000.

De kans dat er ooit één van deze onverzekerde wagens tegen uw wagen aanschuurt is dus niet onbestaande. Indien de persoon die een ongeval veroorzaakt onverzekerd rondrijdt of onbekend blijft (bij vluchtmisdrijf bijvoorbeeld) dan treedt het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds op. Het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds staat in voor de vergoeding van alle lichamelijke letsels en meestal ook van de materiële schade. ‘Meestal’ want indien de aansprakelijke onbekend blijft, vergoedt het Fonds de materiële schade alleen indien er ook ernstige lichamelijke letsels zijn.

Met andere woorden, indien uw wagen tot schroot herleidt is maar u ongedeerd uit het wrak tevoorschijn komt dan mag u fluiten naar een vergoeding. Het is in dit geval ‘beter’ om gekwetst te raken. De reden voor de weigering is eenvoudig, het zou niet lang duren voor heel wat valse aangiften van ongevallen met onbekende tegenpartijen hun intrede zouden doen.

Waarom moet u steeds een groene kaart in de auto hebben?

Groene Kaart
Groene Kaart

De groene kaart is een internationaal motorrijtuigen- verzekeringbewijs waarop uw polisnummer is vermeld en wordt daarom meestal pas afgeleverd als de premie betaald is. Met dit document kan u bewijzen dat u verzekerd bent. Let er daarom op altijd een geldige groene kaart mee te hebben wanneer u met de auto de baan opgaat.

De groene kaart moet verplicht in uw auto aanwezig zijn. Ze bewijst dat u over een geldige autoverzekering beschikt. En ze bevat informatie die u nodig hebt als u na een ongeval een aanrijdingsformulier moet invullen. Wie bij controle van de politie geen groene kaart kan tonen, riskeert een boete. Een kopie van uw groene kaart is niet rechtsgeldig. U mag er donder op zeggen dat niet elke politieman een oogje zal dichtknijpen indien u een kopie van dit document tevoorschijn tovert.

Wat u wel kunt doen is thuis een kopie van uw boorddocumenten bewaren. Mochten de originelen ooit verloren raken of gestolen worden, kunt u daarmee makkelijker nieuwe papieren aanvragen.

Gaat u tot buiten de grenzen van Europa op reis met de wagen? Dan loont het de moeite om even na te gaan of uw groene kaart er geldt en u er dus verzekerd bent. Kijk voor het vertrek ook na of de kaart eveneens geldig is voor de landen waar u doorheen zult reizen. Hebt u een leasewagen dan heeft u in het buitenland naast de groene kaart, ook een bestuurdersmachtiging nodig.

Verzekeringssector moet niets weten van verzekeringsinitiatief Test-Aankoop

Verzekeringssector moet niets weten van verzekeringsinitiatief Test-Aankoop
Verzekeringssector moet niets weten van initiatief Test-Aankoop

Test-Aankoop plant een rekenmodule waarmee verzekeringsproducten makkelijker kunnen worden vergeleken. Het initiatief wordt kritisch onthaald door de verzekeringssector zelf die al eerder in aanvaring kwam met Test-Aankoop. De sector betwijfelt terecht of Test-Aankoop zich onafhankelijk zal opstellen.

Verder is er het probleem van correct vergelijken. Enkel MeFirst weet dit op een automatische manier correct aan te pakken, maar ziet zich ook beperkt tot een aantal partijen. En dat is meteen ook de grootste horde voor Test-Aankoop. Zal ze erin slagen het vertrouwen te winnen van de Belgische verzekeraars? Het is een publiek geheim dat Test-Aankoop hun ‘beste product’ vooral kiest op basis van de som geld die ze van deze partij ontvangt. Dit in tegenstelling tot andere spelers op de markt die los van direct financieel gewin producten vergelijken.

Verder blijkt Test-Aankoop niet te beseffen dat niet alle verzekeraars dezelfde wagendatabases gebruiken én dat het verre van zeker is dat deze verzekeraars willen dat Test-Aankoop toegang krijgt tot hun gegevens.

Omdat wie zo’n module opstart een erkenning als ‘verzekeringstussenpersoon’ moet krijgen, heeft Test-Aankoop de afdeling Test-Aankoop Verzekeringen opgestart die zo’n erkenning zal aanvragen.

Minder accijnzen op benzine en diesel geïnd

Minder accijnzen op benzine en diesel geïnd
Minder accijnzen op benzine en diesel geïnd

Slecht nieuws voor de Belgische staatskas die in de eerste helft van dit jaar veel minder accijnzen op benzine en diesel heeft geïnd dan vorig jaar. Het gaat om maar liefst 67 miljoen euro minder.

De bedragen blijken uit cijfers van de FOD Financiën. De scherpe daling zou ondermeer te maken hebben met energiezuinigere auto’s. De brandstofsector wijt de daling vooral aan een afname van het aantal tankbeurten vanwege de economische crisis.

Opnieuw meer ‘vuilere’ wagens in het Belgische verkeer

Opnieuw meer 'vuilere' wagens in het Belgische verkeer
Opnieuw meer ‘vuilere’ wagens in het Belgische verkeer

Uit cijfers van Febiac blijkt dat het modale Belgische gezin opnieuw voor een vervuilende auto gaat wanneer een nieuwe wagen wordt aangekocht. Dit in tegenstelling tot bedrijven die nog steeds kiezen voor zuinigere firmawagens. De nieuwe fiscale regeling voor bedrijfswagens zorgt er dus voor dat bedrijven ecologischer gaan rijden.

Gezinnen kiezen voor grotere wagens of voor auto’s met een zwaardere motor. Opvallend is dat de trend om energiezuiniger te gaan rijden is gestopt wanneer de wagens gekocht worden voor louter familiaal gebruik. Een familiewagen stoot vandaag gemiddeld 127 gram CO2 per kilometer uit, gemiddeld 4 gram meer dan in 2011. Bedrijven die firmawagens aankopen, kiezen dan weer voor zuinigere modellen.

Een firmawagen stoot gemiddeld 122,4 gram CO2 per gereden kilometer uit, terwijl dat twee jaar geleden nog ruim 134 gram was. De wagens van zelfstandigen stoten gemiddeld 132,6 gram per kilometer uit. Zij trekken zich weinig of niets aan van de fiscale regeling voor bedrijfswagens zo lijkt het wel.

Tijdens de eerste zes maanden van het jaar werden in België bijna 290.000 nieuwe wagens verkocht.

Binnenkort gepersonaliseerde nummerplaten met alle mogelijke combinaties

Bij de invoering van de nieuwe Europese nummerplaten was het nog niet mogelijk om gepersonaliseerde nummerplaten met 8 karakters aan te vragen. Dit zal nu wel kunnen. Dat staat te lezen in de kranten van Sudpresse op basis van een interne nota van het kabinet van bevoegd staatssecretaris Melchior Wathelet.

Eens de hervorming er in die vorm komt, zullen alle combinaties van 8 karakters mogelijk zijn, onder voorbehoud dat ze minstens één letter en één cijfer bevatten. Gepersonaliseerde nummerplaten waarvoor meerdere kandidaten zijn, zullen per opbod verkocht worden.

De hervorming moet er ook voor zorgen dat alles wat op onze wegen rijdt voorzien is van een nummerplaat. Er worden specifieke nummerplaten voorzien voor ongewone voertuigen, zoals die voor uitzonderlijk transport, golfkarretjes, quads, elektrische wagens, transitvoertuigen en oldtimers. Fietsen worden voorlopig niet vernoemd in de nota.

‘Ook gewone klanten kunnen op zwarte lijst van verzekeraars terechtkomen’

Dit wordt betwist foor de verzekeringssector die beweert dat Test-Aankoop extreme voorbeelden hanteert.
Dit wordt betwist door de verzekeringssector die beweert dat Test-Aankoop extreme voorbeelden hanteert.

Volgens Test-Aankoop kunnen ook gewone klanten op de zwarte lijst van de verzekeraars terechtkomen. Volgens Test-Aankoop volstaat het om 2 opeenvolgende schadegevallen te hebben, zonder daarbij in fout te zijn, om door uw verzekeraar op de zwarte lijst te worden gezet. Dit wordt betwist door de verzekeringssector die beweert dat Test-Aankoop extreme voorbeelden hanteert.

Verzekeraars zetten vorig jaar 77.000 Belgen extra op hun zwarte lijst. In totaal staan er nu 204.000 landgenoten op deze lijst. Nooit eerder konden zoveel Belgen hun premie niet betalen. Tegenover een jaar eerder is dat een stijging met ruim 20%, blijkt uit cijfers van de verzekeraars. Het merendeel van hen, 72.700, staat op de lijst omdat ze hun verzekeringspremie niet betaald hebben.

Schuldige in deze recordstijging is de economische crisis aldus de verzekeringssector. Meer mensen hebben moeite met het betalen van de premies, ook al is een verzekering de afgelopen jaren nauwelijks duurder geworden (hoewel Test-Aankoop het tegendeel beweert). Steekproeven die Carguide uitvoerde staven de beweringen van de verzekeringssector en het is onduidelijk op welke gegevens Test-Aankoop zich baseert, tenzij het inderdaad enkele extreme voorbeelden gebruikt om tot hun beschuldiging te komen.

Na drie jaar verdwijnen wanbetalers van de lijst, maar die automatische schrapping kan niet verhinderen dat de lijst jaar na jaar aangroeit. Voor de verzekeraars is er weinig hoop om de wanbetalingen te kunnen recupereren. Slechts een honderdtal Belgen betaalt uiteindelijk toch en laat zich van de lijst schrappen. Maar door een vermelding op de zwarte lijst raken wanbetalers wel minder makkelijk aan een nieuwe verzekering.

Volgens Test-Aankoop is er te weinig controle van buitenaf, het pleit daarom voor de afschaffing of tenminste van de hervorming van het systeem met een externe controle, zoals nu al bestaat bij de positieve kredietcentrale bij de Nationale Bank. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Test-Aankoop vergat in haar persbericht evenwel te vermelden dat wie niet langer bij een verzekeraar terecht kan, beroep kan doen op het Tariferingsbureau.

Vlaamse automobilisten vinden Vlaamse snelwegen ’s nachts en met regen onveilig

Putten in de weg
Putten in de weg

Vlaamse automobilisten vinden de Vlaamse snelwegen ’s nachts en wanneer het regent onveilig, omdat de zichtbaarheid dan erg beperkt is. Dat blijkt uit een enquête die automobilistenvereniging VAB hield bij 1.000 bestuurders. Putten in de weg en een slechte signalisatie zijn andere bronnen van ergernis. Zeven op de tien respondenten vinden de snelwegen in Nederland en Duitsland ‘veel beter’.

Nederland geldt als referentie voor de Vlaamse automobilist. Onze noorderburen gebruiken fluisterasfalt dat geen opspattend water kent. De wegmarkeringen zijn ‘s nachts beter zichtbaar en de Nederlandse wegen zijn uitgerust met reflectoren. Op deze punten hinkt Vlaanderen volgens VAB nog sterk achterop. Verder heeft Nederland een zeer strikt onderhoudsplan waarbij ze kiezen voor preventief onderhoud en vooraleer een toplaag versleten is, wordt ze vernieuwd.

VAB vraagt van de overheid een beleid op lange termijn, wat impliceert dat er een onderhoudsplan moet komen en meer kwaliteitscontrole zoals in Nederland.

Dacia met ruime voorsprong goedkoopste auto op Belgische markt

Dacia met ruime voorsprong goedkoopste auto op Belgische markt
Dacia met ruime voorsprong goedkoopste auto op Belgische markt

(Via Carguide) Dacia levert zowat de goedkoopste auto een lijst van 10 wagens die Vroom samenstelde die minder dan 9.000 euro kosten. Maar liefst 4 ontwerpen van Dacia komen in de lijst voor. Het feit dat Renault beproefde eigen techniek in een nieuw jasje stopt en goedkoop op de markt brengt blijkt de autoconstructeur bepaald geen windeieren te leggen.

Tijdens hun zoektocht beperkte de site zich tot modellen van massamerken en hield geen rekening met eventuele kortingen of speciale series.

  1. Dacia Logan 1.2i – € 6.990
  2. Lada Kalina 1.4i – € 7.950
  3. Dacia Sandero 1.2i – € 7.990
  4. Seat Mii Entry – € 8.070
  5. Nissan Pixo – € 8.690
  6. Skoda Citigo – € 8.880
  7. Ford Ka – € 8.990
  8. ex aequo. Lada Priora 1.6i – € 8.990
  9. ex aequo. Dacia Logan MCV 1.6i – € 8.990
  10. ex aequo. Dacia Dokker 1.6i – € 8.990

Dacia is aan een heuse opmars bezig doorheen europa. Uit grootschalig onderzoek door consumentenorganisaties bleek al eerder dat de meerderheid van 30.000 ondervraagden uit België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal vindt dat Dacia het meest betrouwbare merk is. Meteen laat Dacia Honda (2e) en Kia (3e) achter zich. Toyota en Subaru komen op de vierde en vijfde plaats. Ter info, het minst in trek bij de ondervraagden zijn Jeep en Smart.

Meeste auto’s worden gestolen in Wallonië

Meeste auto’s worden gestolen in Wallonië

In de eerste helft van 2012 zijn er in ons land 4.922 auto’s, 813 motors en 1.675 bromfietsen gestolen. De meeste auto’s werden in het eerste semester van 2012 gestolen in het Waals Gewest (2.363), gevolgd door Vlaanderen (1.588) en Brussel (971).

Volkswagen (783 gestolen auto’s) bleef in de eerste helft van 2012, net als in 2011 en 2010, het meest populaire merk bij de autodieven, gevolgd door Ford (512), Renault (461), Mercedes (421), Citroen (387), Peugeot (372), BMW (364) en Opel (360). Onderaan de lijst bevinden zich Hyundai (39), Mitsubishi (40), Alfa Romeo (48) en Skoda (51). In 2009 werden er meer auto’s van het merk Ford (2.153) gestolen dan Volkswagens (1.786).

Ook het aantal gestolen motoren was iets hoger in Wallonië (378) dan in Vlaanderen (240) en Brussel (195). In Vlaanderen werden daarentegen meer bromfietsen (988) gestolen dan in Wallonië (570) of Brussel (117).