Wat vervangt de Waalse ecobonuspremie? En wat met de éco-malus?

Wat vervangt de Waalse ecobonuspremie? En wat met de éco-malus?

Met de afschaffing van de federale ecobonuspremie, kon u nog genieten van een premie gaande van € 500 tot € 3.500 in de Waalse regio. Maar dit enkel indien u koos voor een nieuwe of gebruikte auto met een uitstoot minder dan 81g CO2/km én u in Wallonië gedomicilieerd was.

Die bestaat in 2024 echter niet meer als directe subsidies. De Waalse regio heeft echter nog steeds enkele financiële voordelen voor de aankoop van elektrische voertuigen, maar deze komen voornamelijk in de vorm van belastingvoordelen en een bonus-malus systeem dat betrekking heeft op de registratietaks en de jaarlijkse verkeersbelasting.

Minimumtarief voor de Belasting op Inverkeerstelling (BIV)

Momenteel biedt Wallonië bijvoorbeeld een minimumtarief voor de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting voor volledig elektrische voertuigen. Dit betekent dat de jaarlijkse belasting voor een elektrische auto aanzienlijk lager is dan die voor een traditionele verbrandingsmotor, wat kan oplopen tot aanzienlijke besparingen.

Hoewel de directe aankoopsubsidies zoals de vroegere ecobonuspremie zijn beëindigd, blijven deze belastingvoordelen een stimulans om over te schakelen naar milieuvriendelijke voertuigen in Wallonië.

Het is altijd goed om de meest recente informatie te controleren bij regionale overheden of bij specifieke verkooppunten, aangezien regelingen kunnen (en zullen) veranderen.

Het éco-malus systeem

Het éco-malus systeem bestaat wel nog steeds in Wallonië. Dit systeem is ontworpen om de aankoop van vervuilende voertuigen te ontmoedigen door hogere belastingen op te leggen aan voertuigen met een hoge CO2-uitstoot. Het werkt als een tegenhanger van de ecobonuspremie, waarbij kopers van voertuigen met lage emissies beloond worden met een bonus, terwijl kopers van voertuigen met hoge emissies een malus moeten betalen.

Hoe werkt het éco-malus systeem?

  • Malus voor hoge CO2-uitstoot: Het éco-malus systeem legt een extra belasting op bij de inschrijving van voertuigen die boven een bepaalde CO2-uitstoot drempel zitten. Deze drempel varieert, maar voertuigen die bijvoorbeeld meer dan 145 g/km CO2 uitstoten, worden doorgaans extra belast.
  • Toepassing op nieuw aangekochte voertuigen: De éco-malus wordt toegepast op nieuw aangekochte voertuigen of voertuigen die voor het eerst in Wallonië worden ingeschreven. De hoogte van de malus hangt af van de mate van CO2-uitstoot; hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de malus.
  • Berekening: De exacte berekening van de malus is afhankelijk van verschillende factoren zoals het type voertuig en de specifieke uitstoot. Dit systeem is bedoeld om kopers te stimuleren om te kiezen voor minder vervuilende, energiezuinige voertuigen.

Doel van de éco-malus

Het systeem is in het leven geroepen om een verschuiving te stimuleren naar duurzamere mobiliteit en om de CO2-uitstoot in de transportsector te verminderen. Het éco-malus systeem is een onderdeel van bredere inspanningen om de klimaatdoelen van Wallonië te behalen en sluit aan bij de principes van “de vervuiler betaalt”.

Oldtimers en de éco-malus

Tot slot, voor zogenaamde “oldtimers” (voertuigen die ouder zijn dan 25 of 30 jaar, afhankelijk van de regio) gelden in Wallonië specifieke regels met betrekking tot de éco-malus. In het algemeen zijn oldtimers vrijgesteld van het éco-malus systeem dat van toepassing is op moderne voertuigen met hoge CO2-uitstoot. Dit betekent dat oldtimers geen extra belasting hoeven te betalen vanwege hun uitstoot, wat een uitzondering is op de normale regels voor voertuigen.

Specifieke kenmerken:

Gebruikslimieten: Er kunnen echter beperkingen zijn aan het gebruik van oldtimers. Ze mogen bijvoorbeeld alleen op bepaalde dagen van de week rijden of moeten bepaalde technische controles ondergaan. Deze beperkingen zorgen ervoor dat oldtimers minder vaak op de weg zijn, wat ook de milieu-impact beperkt.

Vrijstelling van éco-malus: Oldtimers zijn in veel gevallen vrijgesteld van de éco-malus omdat ze als verzamelobjecten en niet als dagelijks gebruikte voertuigen worden beschouwd. Ze vallen vaak onder een apart belastingregime dat minder streng is in vergelijking met moderne voertuigen.

Vaste verkeersbelasting: In plaats van de reguliere verkeersbelasting of de éco-malus, betalen eigenaren van oldtimers een verlaagde, vaste verkeersbelasting die aanzienlijk lager is dan voor moderne voertuigen.