De federale ecobonuspremie bestaat niet meer sinds 2012

De federale ecobonuspremie bestaat niet meer sinds 2012

Een propere, milieuvriendelijke wagen kopen is sinds 2012 heel wat minder interessant. De regering van premier Elio Di Rupo (PS) heeft toen namelijk besloten om de federale ecobonuspremie van 6% en 15% op de aankoopprijs van milieuvriendelijke voertuigen af te schaffen vanaf eind november 2011. De reden? Het regeringsakkoord voorzag in bezuinigingen ten belopen van 11 miljard euro. Ecologisch rijden was nu niet bepaald hun hoofdzorg.

U kunt echter nog steeds profiteren van het Waalse ecobonus- en ecomalussysteem, maar ook deze wordt volledig herzien.

Gelukkig zijn er nog enkele verzekeraars die komen helpen als je milieubewust bent en die kortingen geven voor milieuvriendelijke bestuurders.

1. Wat was de federale ecobonuspremie?

De federale ecobonuspremie was een financiële tegemoetkoming die de Belgische federale overheid aanbood aan consumenten die een nieuw voertuig kochten met een lage CO2-uitstoot. De hoogte van de premie was afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig en kon variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s.

2. Doel van de ecobonuspremie

Het hoofddoel van de ecobonuspremie was om de aankoop van milieuvriendelijkere voertuigen te bevorderen en zo bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies in België. Dit was een van de maatregelen in de bredere inspanningen van de overheid om de luchtkwaliteit te verbeteren en de klimaatdoelstellingen te halen.

3. Voorwaarden voor de premie

Tijdens de periode dat de ecobonuspremie van kracht was, waren er specifieke voorwaarden waaraan voldaan moest worden om in aanmerking te komen:

  • Type voertuig: De premie was alleen beschikbaar voor nieuwe voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Dit omvatte vooral hybride en elektrische voertuigen, maar ook sommige conventionele voertuigen met zeer lage emissies.
  • CO2-uitstoot: De CO2-uitstoot van het voertuig moest onder een bepaalde drempel liggen, die door de overheid was vastgesteld. Hoe lager de uitstoot, hoe hoger de premie die beschikbaar was.
  • Eerste inschrijving: De premie was alleen van toepassing op de eerste inschrijving van het voertuig in België.
  • Eigenaarschap: De eigenaar moest het voertuig voor een bepaalde minimumperiode in bezit houden om te voorkomen dat de premie werd misbruikt door doorverkoop.

4. Bedrag van de premie

Het bedrag van de ecobonuspremie varieerde afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig. Er waren verschillende categorieën, waarbij voertuigen met de laagste uitstoot de hoogste premie ontvingen. In sommige gevallen kon de premie oplopen tot enkele duizenden euro’s, wat een aanzienlijke verlaging van de aanschafprijs van het voertuig betekende.

5. Afschaffing van de federale ecobonuspremie

De federale ecobonuspremie werd uiteindelijk afgeschaft, voornamelijk omdat de verantwoordelijkheid voor dergelijke premies werd overgeheveld naar de gewesten. Elk gewest in België – Vlaanderen, Wallonië, en Brussel – heeft sindsdien zijn eigen beleid en incentives ontwikkeld om de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen te bevorderen. Deze gewestelijke premies zijn vaak afhankelijk van lokale beleidsdoelstellingen en kunnen variëren in voorwaarden en bedragen.

6. Huidige situatie en alternatieven

Hoewel de federale ecobonuspremie niet meer bestaat, zijn er nog steeds verschillende incentives en premies beschikbaar op gewestelijk niveau:

  • Vlaanderen: Biedt premies voor de aankoop van elektrische voertuigen en de installatie van thuislaadpunten. Vlaanderen heeft ook fiscale voordelen voor milieuvriendelijke voertuigen.
  • Wallonië: Biedt premies voor de aankoop van elektrische voertuigen, maar de beschikbaarheid en voorwaarden kunnen variëren.
  • Brussel: Heeft eveneens premies voor de aankoop van elektrische voertuigen en stimuleert het gebruik van gedeelde mobiliteit.

Naast deze premies zijn er ook federale belastingvoordelen die nog steeds van kracht zijn, zoals de belastingaftrek voor de installatie van laadpalen bij de woning.

VerzekeringsmaatschappijDetails
Les AP

DVV
Indien u kiest voor een elektrisch of hybride voertuig met een uitstoot van 100g/km voor benzinemotoren en tot 85g/Km voor dieselmotoren, dan geeft de DVV u een korting op uw B.A..



Indien u kiest voor een voertuig van categorie B met een uitstoot van 130g/km voor benzinemotoren en 115g/Km voor diesel motoren, dan geeft de DVV u een korting op uw B.A..



DVV
Zonder verplichtingen
Ethias

Ethias
Indien u kiest voor een elektrisch of hybride voertuig met een uitstoot van meer dan 100 gram CO2 per km, krijgt u een premie van 15% op de B.A. en 10% op alle omniumproducten.


Deze korting is niet te combineren met een reductie "indien u traag rijdt".