Autoverkoop ingestort in België, enkel Porsche ziet omzet stijgen

Autoverkoop ingestort in België, enkel Porsche ziet omzet stijgen

Autoverkoop ingestort in België, enkel Porsche ziet omzet stijgen

2020 is een rotslecht jaar voor de autoverkoop, die loopt maar liefst 100.000 stuks achter op 2019 dat het tweede beste jaar ooit op de Belgische markt was. De grote daling (bijna 25%) is hoofdzakelijk het gevolg van de lockdown. Die lockdown zorgde ervoor dat autoverkopers de voorbije lente zes weken lang hun deuren moesten sluiten. Het valt nog af te wachten op bijkomende lockdownmaatregelen in de winter van 2020 een bijkomende daling za veroorzaken.

Merkwaardig, één merk blijft zich kranig uit de rode cijfers houden: Porsche. Porsche verkocht namelijk al 5 procent meer in de eerste 9 maanden van dit jaar vergeleken met vorig jaar. Bij nader toezien is het vooral de lancering van de Taycan, het eerste elektrische model van Porsche, die de cijfers de hoogte injaagt. Let wel, hierin zitten flink wat pre-orders uit 2019 in verwerkt gezien de voorverkoop al startte in september 2019 maar de leveringen pas begin dit jaar begonnen.

Bij de andere automerken is het triestheid troef. Opel verloor maar liefst 43 procent omzet, Suzuki en Renault elk 37 procent.