Het bezit en gebruik van een auto in België brengt verschillende soorten autobelastingen met zich mee. Deze belastingen zijn ontworpen om de kosten van infrastructuur, milieu-impact, en andere factoren te dekken. De exacte aard en hoogte van deze belastingen kunnen variëren afhankelijk van de regio waar u woont, het type voertuig dat u bezit, en hoe u het voertuig gebruikt.
U snapt het al, autobelastingen in België zijn complex en variëren sterk afhankelijk van de regio, het type voertuig, en het gebruik ervan.
In dit artikel wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van de verschillende soorten autobelastingen in België, met uitleg over hoe ze worden berekend en wat u kunt verwachten.
1. Belasting op Inverkeerstelling (BIV)
Wat is de Belasting op Inverkeerstelling (BIV)?
De Belasting op Inverkeerstelling (BIV) is een eenmalige belasting die u moet betalen bij de eerste inschrijving van een voertuig in België. Dit geldt zowel voor nieuwe voertuigen als voor tweedehandsvoertuigen die vanuit het buitenland worden ingevoerd. De BIV is van toepassing in alle Belgische gewesten, maar de berekeningsmethoden en tarieven kunnen verschillen tussen Vlaanderen, Wallonië, en Brussel.
Berekening van de BIV in Vlaanderen
In Vlaanderen wordt de BIV voornamelijk berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig, het type brandstof, en de leeftijd van het voertuig. Elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van de BIV, terwijl voertuigen met een hoge CO2-uitstoot een hogere belasting kunnen verwachten. De berekeningsformule in Vlaanderen houdt rekening met:
- CO2-uitstoot: Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de BIV.
- Brandstoftype: Dieselvoertuigen zonder roetfilter hebben bijvoorbeeld een hogere BIV dan benzinevoertuigen.
- Leeftijd van het voertuig: Oudere voertuigen kunnen een lagere BIV hebben.
Berekening van de BIV in Wallonië en Brussel
In Wallonië en Brussel is de BIV berekend op basis van de cilinderinhoud (cm³) en het vermogen van het voertuig (in kW of fiscale pk). De uitstoot speelt hier een minder prominente rol dan in Vlaanderen, maar er worden wel kortingen of toeslagen toegepast op basis van het milieuvriendelijkheidsniveau van het voertuig.
Vrijstellingen en Verminderde Tarieven
In bepaalde gevallen kunt u vrijstellingen of verminderde tarieven voor de BIV krijgen. Zo zijn volledig elektrische voertuigen en voertuigen die speciaal zijn aangepast voor mensen met een handicap vaak vrijgesteld van de BIV. Het is belangrijk om te controleren welke regels gelden in uw gewest, aangezien deze kunnen verschillen.
2. Verkeersbelasting
Wat is Verkeersbelasting?
De verkeersbelasting is een jaarlijkse belasting die u moet betalen om uw voertuig op de openbare weg te mogen gebruiken. Deze belasting is van toepassing op alle gemotoriseerde voertuigen, inclusief personenauto’s, motorfietsen, en bestelwagens. De berekeningsmethoden en tarieven verschillen ook hier per gewest.
Berekening van de Verkeersbelasting in Vlaanderen
In Vlaanderen wordt de verkeersbelasting berekend op basis van het fiscale vermogen van het voertuig, dat wordt uitgedrukt in fiscale pk of kW. Daarnaast wordt rekening gehouden met de CO2-uitstoot en het type brandstof. Dieselvoertuigen en voertuigen met een hogere uitstoot betalen doorgaans meer verkeersbelasting.
- Fiscale pk/kW: De belasting stijgt naarmate het vermogen van het voertuig toeneemt.
- CO2-uitstoot: Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de belasting.
- Brandstoftype: Dieselvoertuigen zonder roetfilter betalen meer.
Berekening van de Verkeersbelasting in Wallonië en Brussel
In Wallonië en Brussel zijn de verkeersbelastingstarieven voornamelijk gebaseerd op de cilinderinhoud en het vermogen van het voertuig, net als de BIV. De uitstoot van het voertuig speelt hier een kleinere rol dan in Vlaanderen. Wallonië hanteert echter wel een toeslag voor voertuigen met een hoge CO2-uitstoot.
Vrijstellingen en Kortingen
Net als bij de BIV kunnen bepaalde voertuigen in aanmerking komen voor een vermindering of vrijstelling van de verkeersbelasting. Elektrische voertuigen en voertuigen van personen met een handicap komen vaak in aanmerking voor dergelijke voordelen. Het is echter wel belangrijk om de specifieke voorwaarden in uw gewest te controleren.
3. Belasting op Voertuigen met Alternatieve Aandrijving
Wat zijn Voertuigen met Alternatieve Aandrijving?
Voertuigen met alternatieve aandrijving omvatten elektrische voertuigen, hybride voertuigen, voertuigen op waterstof, en andere milieuvriendelijke aandrijvingssystemen. Deze voertuigen worden in België gestimuleerd door lagere belastingtarieven en andere financiële voordelen.
BIV en Verkeersbelasting voor Alternatieve Voertuigen
In Vlaanderen zijn volledig elektrische voertuigen vrijgesteld van de BIV en betalen ze een minimale verkeersbelasting. Voor hybride voertuigen geldt dat ze afhankelijk van hun CO2-uitstoot en elektrisch bereik mogelijk in aanmerking komen voor verlaagde tarieven.
In Wallonië en Brussel kunnen elektrische voertuigen ook genieten van vrijstellingen of verlaagde tarieven, hoewel de exacte regels per gewest verschillen. Hybride voertuigen profiteren in sommige gevallen van kortingen, maar dit is afhankelijk van hun uitstoot en vermogen.
Stimuleringsmaatregelen
Naast belastingvoordelen bieden sommige gewesten ook subsidies of premies voor de aankoop van voertuigen met alternatieve aandrijving. Dit maakt het bezit van een milieuvriendelijk voertuig niet alleen fiscaal aantrekkelijker, maar ook financieel voordeliger op lange termijn.
4. Milieutaksen en Ecosteurs
Wat zijn Milieutaksen en Ecosteurs?
Milieutaksen en ecosteurs zijn aanvullende belastingen die in sommige gewesten worden geheven op voertuigen die als bijzonder vervuilend worden beschouwd. Deze belastingen zijn bedoeld om de aanschaf en het gebruik van dergelijke voertuigen te ontmoedigen.
Toepassing van Milieutaksen
In Vlaanderen kunnen dieselvoertuigen zonder roetfilter te maken krijgen met extra milieutaksen. Dit kan leiden tot een hogere BIV of verkeersbelasting, afhankelijk van de uitstoot en het type voertuig. Wallonië en Brussel hanteren vergelijkbare maatregelen, waarbij voertuigen met een hoge CO2-uitstoot extra belastingen kunnen krijgen.
Doel van Milieutaksen
Deze taksen zijn ontworpen om de milieu-impact van het autoverkeer te verminderen door eigenaars van vervuilende voertuigen aan te moedigen om over te stappen op schonere alternatieven. Dit sluit aan bij de bredere klimaatdoelstellingen van België en de Europese Unie.
5. Kilometerheffing voor Vrachtwagens
Wat is de Kilometerheffing voor Vrachtwagens?
De kilometerheffing voor vrachtwagens is een belasting die wordt geheven op vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3,5 ton. De heffing wordt berekend op basis van het aantal kilometers dat wordt afgelegd op specifieke wegen in België, en het tarief varieert afhankelijk van het type voertuig en de emissieklasse.
Hoe werkt de Kilometerheffing?
Vrachtwagens moeten uitgerust zijn met een elektronische tolbox die de afgelegde kilometers registreert. De tol wordt automatisch berekend en gefactureerd op basis van het voertuigtype, het gewicht, en de emissieklasse. Vrachtwagens met een hogere emissieklasse betalen meer per kilometer.
Impact op de Transportsector
De kilometerheffing is bedoeld om de milieu-impact van het vrachtverkeer te verminderen en om de kosten van wegonderhoud te dekken. Dit heeft geleid tot een verschuiving naar schonere vrachtwagens in de Belgische transportsector, aangezien eigenaars proberen de kosten te verlagen door te investeren in milieuvriendelijkere voertuigen.
6. Taks op Voertuigen met Commerciële Nummerplaten
Wat zijn Commerciële Nummerplaten?
Commerciële nummerplaten zijn speciale kentekenplaten die worden uitgegeven aan voertuigen die voor commerciële doeleinden worden gebruikt, zoals taxi’s, huurauto’s, en voertuigen van koeriersbedrijven. Deze voertuigen worden vaak belast op een andere manier dan privévoertuigen.
Specifieke Belastingen voor Commerciële Voertuigen
Voertuigen met commerciële nummerplaten kunnen onderhevig zijn aan specifieke belastingen die zijn afgestemd op het type en gebruik van het voertuig. Dit kan bijvoorbeeld een hogere verkeersbelasting omvatten, of specifieke taksen die verband houden met het gebruik van de openbare weg voor commerciële doeleinden.
Vrijstellingen en Regelingen
Sommige commerciële voertuigen kunnen in aanmerking komen voor belastingvrijstellingen of gereduceerde tarieven, afhankelijk van het gewest en de aard van de commerciële activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn op voertuigen die worden gebruikt voor openbare diensten of sociaal-economische activiteiten.
7. Belasting op Bedrijfswagens
Wat is de Belasting op Bedrijfswagens?
Bedrijfswagens worden beschouwd als een voordeel van alle aard (VAA) wanneer ze door een werknemer ook privé mogen worden gebruikt. Dit voordeel wordt belast als onderdeel van het belastbare inkomen van de werknemer. De belasting op bedrijfswagens is van toepassing op de waarde van de wagen en de milieukenmerken ervan.
Berekening van de VAA
De VAA wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van de wagen, de CO2-uitstoot, en de leeftijd van het voertuig. Hoe hoger de cataloguswaarde en de uitstoot, hoe hoger de belasting die de werknemer moet betalen. De leeftijd van het voertuig kan een verlagende factor zijn, omdat oudere voertuigen een lagere VAA hebben.
Impact op de Werkgever en Werknemer
De belasting op bedrijfswagens heeft invloed op zowel de werkgever als de werknemer. De werkgever moet sociale bijdragen betalen op de VAA, terwijl de werknemer inkomstenbelasting betaalt over dit voordeel. Dit heeft geleid tot een groeiende interesse in milieuvriendelijke bedrijfswagens, aangezien deze vaak leiden tot lagere belastingen.
Alternatieven en Ontwikkelingen
Er is een trend in België om bedrijfswagens te vervangen door mobiliteitsbudgetten of andere vormen van mobiliteit zoals fietsvergoedingen of openbaar vervoersabonnementen. Dit sluit aan bij de bredere doelstellingen om de CO2-uitstoot te verminderen en het gebruik van milieuvriendelijke vervoersmiddelen te bevorderen.