Verzekeringsnieuws

Forse toename gepersonaliseerde nummerplaten

Forse toename gepersonaliseerde nummerplaten
Forse toename gepersonaliseerde nummerplaten

De Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) heeft in 2012 3640 gepersonaliseerde nummerplaten uitgereikt. Dat is een forse toename in vergelijking met 2011, toen het er iets meer dan tweeduizend waren.

Goedkoper is zo’n gepersonaliseerde nummerplaat alvast niet geworden, de prijs ging namelijk van 620 euro naar 1.000 euro. Het prijsverschil is te wijten aan de invoering van de Europese nummerplaat met zeven tekens.

Wat gebeurt er met uw huidige Belgische gepersonaliseerde nummerplaat?

U kan hetzelfde opschrift behouden maar deze zal voorafgegaan worden door een indexcijfer 9. Deze nummerplaat kost ook € 20. Stuur uw aanvraag voor reservatie van het door u gewenste voorkeurnummer door naar de DIV “Dienst Voorkeurnummers” op het volgende e-mailadres: PERSO.DIV@mobilit.fgov.be.

Stuur uw documenten aangetekend op naar uw verzekeringsmaatschappij. Deze doet het nodige voor de inschrijving van het voertuig en de levering van de gepersonaliseerde nummerplaat.

Hoe wordt een gepersonaliseerde nummerplaat ingeschreven?

Stuur uw aanvraag voor reservatie van het door u gewenste voorkeurnummer door naar de DIV “Dienst Voorkeurnummers” op het volgende e-mailadres: PERSO.DIV@mobilit.fgov.be. Binnen een termijn van drie maanden moet u het bedrag van € 1.000 overschrijven aan de DIV. Na betaling moet er een aanvraag tot inschrijving van een voertuig (of inschrijvingsformulier) overgemaakt worden aan de DIV.

Voeg het originele stortingsbewijs van € 1.000 bij het inschrijvingsformulier, stuur deze documenten aangetekend op naar uw verzekeringsmaatschappij. Deze doet het nodige voor de inschrijving van het voertuig en de levering van de gepersonaliseerde nummerplaat.

Touring lanceert fietsbijstand Touring Bike

Touring lanceert fietsbijstand Touring Bike
Touring lanceert fietsbijstand Touring Bike

Met de nieuwe (fiets)bijstand voor fietsers, Touring Bike, helpt Touring u vanaf nu ook bij een lekke band, een gebroken ketting,…. Touring Bike geld voor fietsen en elektrische fietsen maar eveneens voor bromfietsen (<50CC) en scooters (<0,25kW).

Heb je pech of een ander probleem (mechanisch probleem, ongeval, vandalisme, platte band) dan staat de Touring pechverhelper binnen de 40 minuten aan je zijde. Kan het mankement niet ter plaatse hersteld worden, dan brengt de pechverhelper u en uw fiets/ bromfiets meteen tot bij de fietsenmaker van uw keuze. U kan natuurlijk ook vragen dat hij u naar huis of naar uw uiteindelijke bestemming brengt.

De bijstand komt ook tussen voor medische kosten (hospitalisatiekosten, farmaceutische kosten, fysiotherapiekosten) en dit voor een bedrag tot €6.500. De kosten voor tandheelkunde mogen gaan tot een bedrag van maximum €500.

Vanaf €40 kunt u van deze bijstand genieten.

Isolatie veroorzaakt problemen met gsm-bereik

Isolatie veroorzaakt problemen met gsm-bereik
Isolatie veroorzaakt problemen met gsm-bereik

Uit onderzoek van de Wireless and Cabels-onderzoeksgroep van de UGent blijkt dat een sterk doorgedreven isolatie met veel metaal in veel nieuwbouwwoningen voor een slecht gsm-bereik zorgt. Vooral het toegenomen gebruik van isolatieplaten met aluminiumfolie is de boosdoener. Ook gecoate ruiten die voorzien zijn van extra bescherming tegen de zon, kunnen de straling van een gsm verzwakken.

Het probleem duikt vooral op in die (landelijke) gebieden waar een mobiele operator weinig dekking heeft. De minder sterke dekking zorgt dat de straling van een gsm wordt gehinderd door de aanwezigheid van metaal. Getroffen zijn vooral West-Vlaanderen, Limburg en de Ardennen.

De enige mogelijkheid om alsnog een betere ontvangst te kunnen bekomen is het plaatsen van extra gsm-masten, maar daarvoor is een bouwvergunning nodig en moet rekening gehouden worden met bijvoorbeeld gezondheidskwesties.

Aanvragen fiscale aftrek voor woningbeveiliging in de lift

Steeds meer fiscale aftrekaanvragen voor woningbeveiliging
Steeds meer fiscale aftrekaanvragen voor woningbeveiliging

Uit het antwoord van minister van Financiën Koen Geens op een schriftelijke vraag van Ben Weyts (N-VA) blijkt dat 142.043 Belgen een fiscale aftrek hebben gevraagd in hun aangifte voor de personenbelasting voor het aanslagjaar 2010 voor uitgaven ter beveiliging van hun woning tegen inbraak of brand. In 131.433 gevallen om de eigenaar van de woning (of zijn echtgenoot) en in 5.593 gevallen om huurders.

Ter info: Sinds een aanpassing van de wet eind 2012 geven de kosten voor de beveiliging tegen inbraak of brand – zoals alarmsystemen, camerabewaking, brandbestendige deuren – voor het aanslagjaar 2013 nog recht op een belastingvermindering van 30 procent. Het totaal bedrag van de belastingvermindering bedraagt per woning maximaal 730 euro. Niet alleen de eigenaar maar ook de huurder kan in aanmerking komen voor deze fiscale aftrek.

De cijfers voor 2010 betekenen meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2008, toen ‘slechts’ 58.489 personen dat deden (aan 56.745 personen werd ze dat jaar ook effectief toegekend). 2008 was eveneens het jaar dat deze belastingvermindering van kracht werd. Voor het aanslagjaar 2010 werd deze belastingvermindering al effectief toegekend aan 138.862 personen. In 2009 waren er dat al 87.518.

De toegekende fiscale aftrek beliep voor het aanslagjaar 2010 35,7 miljoen euro, voor 2009 9,7 miljoen euro en voor 2008 6,3 miljoen euro. In 2010 maakten ook 2.357 kleine en middelgrote vennootschappen gebruik van deze mogelijkheid tot fiscale aftrek, tegenover 1.891 in 2009.

20 miljoen euro nodig voor herstel gewestwegen na winter 2012-2013

20 miljoen euro nodig voor herstel gewestwegen na winter 2012-2013
20 miljoen euro nodig voor herstel gewestwegen na winter 2012-2013

Voor wie het nog niet door had: de lente is in het land. De voorjaarsplanten staan in bloei en ook de kikkers en de padden laten zich zien. Een maand later dan de voorbije jaren.

Met het betere weer komt meteen ook de ontnuchtering en komt ook de schade volop aan het licht veroorzaakt door het voorbije vriesweer. Het is een deftig prijskaartje dat hangt aan het herstellen en het opnieuw veilig maken van de Vlaamse gewestwegen na het strenge winterweer van de voorbije maanden.  Het herstellen van die schade zal volgens Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vermoedelijk 20 tot 25 miljoen euro kosten.

De minister waarschuwde voorts voor waarschuwt dat er de komende maanden overal in Vlaanderen zal worden gewerkt, met vooral veel hinder op de autosnelwegen. Dat belooft.

Goedkopere brandstof niet automatisch de slechtste

Goedkopere brandstof niet automatisch de slechtste
Goedkopere brandstof niet automatisch de slechtste

Wie bewust kiest voor goedkope diesel of benzine aan de pomp, kan jaarlijks enkele honderden euro’s besparen. Heel wat mensen tanken nog altijd dure brandstof omdat ze denken dat goedkopere brandstof minderwaardig is, maar dat klopt niet. De kwaliteit van dure en goedkope brandstof is net dezelfde. Dat bevestigt ook Fapetro, de overheidsdienst die de tankstations controleert.

Heel wat tankstations rekenen nog altijd de maximumprijs aan, maar bij de zogenaamde witte merken kan u forse kortingen krijgen. En die kunnen oplopen tot 16,5 eurocent per liter. Indien u uw wagen voltankt met 50 liter komt dit op een winst van 8,25 euro. Wie wekelijks voltankt komt na een jaar op een winst van maar liefst 429 euro.

Volgens de grote merken kost hun brandstof zo duur omdat ze er additieven aan toevoegen. Door die additieven zou de auto minder verbruiken en zou ook de motor properder blijven. Dit voordeel blijkt echter mager uit te vallen. Zo blijkt ook uit internationaal onderzoek. De toevoeging van additieven heeft nauwelijks effect zo hebben proeven aangetoond.

Een goed onderhoud van de wagen en een bewuste rijstijl hebben veel meer impact op het verbruik van een wagen dan additieven. Lees daarom ook onze 15 tips om zuiniger te rijden.

Kan de verzekeraar de betaalde schadevergoeding gedeeltelijk van u terugeisen?

Kan de verzekeraar de betaalde schadevergoeding gedeeltelijk van u terugeisen?
Kan de verzekeraar de betaalde schadevergoeding gedeeltelijk van u terugeisen?

Hoewel uw BA autoverzekering steeds de schade vergoedt die u veroorzaakt met uw voertuig aan derden, heeft de verzekeraar ook het recht heeft om minstens een deel (of de ganse som in bepaalde extreme gevallen) van wat hij uitbetaalde aan de slachtoffers terug te vorderen van de verzekeringsnemer.

Dit gebeurt wanneer de verzekerde niet volledig in regel was op het ogenblik van het ongeval. Maar er zijn gradaties in de terug te betalen som.

Hoeveel kan de verzekeraar terugvorderen?

De verzekeraar kan overgaan tot een terugvordering van maximum 247,89 euro van de schadevergoeding die uitgekeerd werd indien de verzekeringsnemer onopzettelijk een wijziging in het risico niet of onjuist meedeelt aan de BA Autoverzekeraar.

Maar, de verzekeraar kan overgaan tot een terugvordering tot 30.986,69 euro wanneer het ongeval de volgende oorzaken heeft:

  • Het ongeval gebeurde tijdens een deelname aan een snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsrit of -wedstrijd die niet toegelaten werd door de overheid.
  • Het ongeval werd veroorzaakt door iemand die zonder geldig rijbewijs het voertuig bestuurde of door iemand die niet langer een voertuig mocht besturen.
  • Het ongeval werd veroorzaakt door een voertuig dat technisch afgekeurd was (tenzij men kan aantonen dat er geen oorzakelijk verband is tussen de reden van afkeuring en het ongeval). Een uitzondering hierop is het normale traject van het keuringsstation naar de woonplaats en/of naar de garage en terug.
  • De bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt, was dronken of onder invloed van medicijnen of drugs.
  • De verzekeringspremie voor het voertuig was niet betaald.

Er bestaan ook situaties waarin de BA Autoverzekeraar de volledige schadevergoeding van de verzekeringsnemer kan terugvorderen. Dit gebeurt wanneer men met opzet bepaalde informatie heeft achtergehouden, nodig om het verzekeringsrisico juist te kunnen inschatten. U bent namelijk wettelijk gezien verplicht elke belangrijke wijziging in het risico mee te delen aan de verzekeraar. Ook ongevallen die met opzet veroorzaakt zijn, rechtvaardigen een terugvordering van het ganse bedrag van de schadevergoeding van de verzekeringsnemer of van degene die het ongeval opzettelijk veroorzaakte.

Aquaplaning – hoe voorkomen?

Corona Direct heeft in samenwerking met het BIVV een dossier op haar site gezet ivm aquaplaning en hoe je het kunt voorkomen. Aquaplaning of watergladheid is het verschijnsel dat een dunne waterfilm ontstaat tussen de band van een rijdend voertuig en het wegdek, waardoor dit voertuig (tijdelijk) onbestuurbaar wordt. Met name felle regenbuien kunnen ervoor zorgen dat de groeven van je banden op de duur het overmatige water niet meer direct kunnen afvoeren.

De kans op aquaplaning wordt vergroot door spoorvorming, versleten banden, een licht voertuig met (verhoudingsgewijs) brede banden, snelheid en vooral combinaties van deze factoren.

Het BIVV en Corona Direct geven enkele tips:

  • Afstand houden: Op een nat wegdek is de remafstand 2 tot 3 keer korter.
  • Kalm blijven: Je auto krijgt weer grip op de weg zodra je over een stuk met minder water rijdt en je snelheid mindert.
  • Gas terugnemen: Rem niet te bruusk anders raak je de controle over je stuur volledig kwijt. Beter is gas terug te nemen en af te remmen op de motor.
  • Hou je handen aan het stuur: Kijk in de richting waar je naartoe wilt en probeer die koers aan te houden.
  • Snelheid aanpassen: Bij regen rijd je best max. 110 km/u op de snelweg en 80 km/u op rijkswegen.
  • Laat je banden controleren: laat de spanning en slijtage van je banden controleren.

Lees het complete artikel op de site van Corona Direct.

Hogere boetes voor bumperkleven en daar blijft het niet bij

Bumperkleven
Bumperkleven

Vanaf 1 maart bedraagt de boete voor het niet dragen van de gordel geen 50 maar 110 euro. De boete voor het niet gebruiken van een kinderzitje gaat zelfs van 50 naar 165 euro. Kwestie van toch maar veilig het verkeer in te gaan, ook in de auto.

Verder slaan ook andere verkeersboetes binnenkort op. Voor een overtreding van de eerste graad (bumperkleven, fietsen zonder licht, het niet gebruiken van de richtingsaanwijzer of rijden op een busstrook) stijgt het tarief van 50 naar 55 euro. Jammer is wel dat bumperkleven nog steeds te mild bestraft wordt in België. In Nederland zou een autobestuurder voor de rechtbank worden gesleept met de kans een boete van vierhonderd euro en een rijverbod van zes maanden op te lopen.

En met reden. Te weinig afstand houden in het verkeer, ofte bumperkleven ergert niet alleen de meeste Belgen, het is eveneens levensgevaarlijk. Bumperkleven is met stip de derde meest voorkomende oorzaak in Vlaanderen van ongevallen op autosnelwegen zo blijkt uit cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer. Bumperkleven leidt namelijk tot kop-staartaanrijdingen en kettingbotsingen.

Verder zal voor een overtreding van de tweede graad (niet handenvrij bellen bijvoorbeeld) het tarief van 100 naar 110 euro gaan. De tarieven voor overtredingen van de derde graad (negeren van een rood licht bijvoorbeeld) gaan van 150 naar 165 euro.

Goed om weten misschien, door computerproblemen bij de federale politie kan het nog enkele weken duren vooraleer de nieuwe tarieven toegepast worden.