Vanaf 30 april volgend jaar moet de verzekeringssector zich aan de gedragsregels houden die ook voor de banksector gelden. Bedoeling is dat cliënten altijd correcte, duidelijke en niet-misleidende informatie krijgen. Een verzekering die als veilig wordt verkocht, moet ook echt veilig zijn, en wanneer er risico’s aan verbonden zijn, moet dat glashelder aan de cliënt worden uitgelegd.
De gedragsregels voorzien dat, net zoals de bankiers, ook de aanbieders van spaar-, beleggings- en schadeverzekeringen zich voortaan op een loyale, billijke en professionele manier inzetten voor de belangen van hun cliënten. Specifiek voor de spaar- en beleggingsverzekeringen (Tak 21 en 23) geldt dat verzekeraars enkel producten mogen aanbieden die bij het beleggingsprofiel van de klanten past. Ze moeten dus kijken naar de kennis, ervaring, financiële situatie en beleggingsdoelstellingen van de klant, en hem waarschuwen voor keuzes en transacties die niet bij zijn profiel passen.
Indien een consument een schadeverzekering wil afsluiten, dan moet de verzekering eerst informeren naar wat die klant wil en nodig heeft. Daarmee moet worden vermeden dat bepaalde goederen tegen een te hoge of te lage waarde worden gedekt of dat risico’s worden gedekt terwijl de klant dat niet nodig heeft. Zo zijn er tal van Belgen die onnodig een tweede of zelfs derde hospitalisatieverzekering hebben.
Er komt ook meer transparantie over de kosten- en vergoedingsstructuur. Zo moeten klanten te zien krijgen hoeveel van hetgeen ze betalen naar commissieloon gaat.