Vanaf 1 maart bedraagt de boete voor het niet dragen van de gordel geen 50 maar 110 euro. De boete voor het niet gebruiken van een kinderzitje gaat zelfs van 50 naar 165 euro. Kwestie van toch maar veilig het verkeer in te gaan, ook in de auto.
Verder slaan ook andere verkeersboetes binnenkort op. Voor een overtreding van de eerste graad (bumperkleven, fietsen zonder licht, het niet gebruiken van de richtingsaanwijzer of rijden op een busstrook) stijgt het tarief van 50 naar 55 euro. Jammer is wel dat bumperkleven nog steeds te mild bestraft wordt in België. In Nederland zou een autobestuurder voor de rechtbank worden gesleept met de kans een boete van vierhonderd euro en een rijverbod van zes maanden op te lopen.
En met reden. Te weinig afstand houden in het verkeer, ofte bumperkleven ergert niet alleen de meeste Belgen, het is eveneens levensgevaarlijk. Bumperkleven is met stip de derde meest voorkomende oorzaak in Vlaanderen van ongevallen op autosnelwegen zo blijkt uit cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer. Bumperkleven leidt namelijk tot kop-staartaanrijdingen en kettingbotsingen.
Verder zal voor een overtreding van de tweede graad (niet handenvrij bellen bijvoorbeeld) het tarief van 100 naar 110 euro gaan. De tarieven voor overtredingen van de derde graad (negeren van een rood licht bijvoorbeeld) gaan van 150 naar 165 euro.
Goed om weten misschien, door computerproblemen bij de federale politie kan het nog enkele weken duren vooraleer de nieuwe tarieven toegepast worden.