Bij de aankoop van een wagen moet u zich hoeden voor “liefde op het eerste zicht”. Men moet het hoofd koel houden, oppassen voor de “schone schijn”, goed uit de doppen kijken en aan de verleiding kunnen weerstaan om meteen over te gaan tot de aankoop van een tweedehands wagen.
Fonkelend koetswerk en nieuw-ogend chroom kunnen zwakke punten verdoezelen die pas aan het licht komen als men daadwerkelijk met de wagen rijdt. En de rechtsmiddelen in geval van kwade trouw (fraude, bedrog) zijn niet bepaald eenvoudig. U kan kiezen tussen een particulier (via advertenties) en een professional (dealer van een automerk of tweedehands specialist). Er bestaan nog andere circuits zoals verhuurders, veilingen of zondagsmarkten! Maar die zijn niet echt aangewezen, tenzij u alles van automechaniek kent.
1. Online
Zelf raden we u aan om online te zoeken. U hebt er niet alleen een veel ruimere keuze, maar bent ook beter beschermd tegen oplichters.
2. De grote merken : zonder risico’s
De grote merken hebben nagenoeg allemaal hun eigen label voor tweedehands wagens van hoogwaardige kwaliteit ontwikkeld met garanties die met die van nieuwe wagens kunnen wedijveren!
- Peugeot : « Leeuw occasies »
- Toyota : « Top Car »
- Renault
- Mercedes-Benz : « Nearly New Car »
3. De tweedehands professionals
De tweedehands specialisten : slechts 140 op 2.000 zijn erkend !
Ze zijn doorgaans 15 tot 25 % duurder dan particulieren. Maar de professional kan u een ernstige garantie bieden (die tot drie jaar kan oplopen) en het is veel makkelijker om in geval van geschillen naderhand nog beroep aan te tekenen. In theorie hebben ze enkel gereviseerde wagens in de aanbieding. Maar men heeft geen rechtstreeks contact met de vroegere eigenaar. Onder de professionals heeft men nog de keuze tussen de dealer van een automerk (zie hierboven), de zelfstandige garagehouder en de tweedehands specialist. Als u zich tot een garagehouder wil wenden, doet u er goed aan om na te gaan of hij erkend is door Federauto.
U dient inderdaad te weten dat een door de VTB-VAB in 1998 uitgevoerde studie aangetoond heeft dat 8 op 10 tellers van verkochte tweedehands wagens gemanipuleerd werden! Als koper loopt u dus niet alleen de kans dat u er opgelegd wordt wat de aankoop prijs betreft, maar tevens op het vlak van belangrijke mechanische onderdelen die binnen de in het onderhoudsboekje van de bouwer opgegeven termijn aan vervanging toe zijn (bijvoorbeeld : de drijfriem vooraan moet hoe dan ook om de 60 tot 100.000 km worden vervangen al naargelang het voertuigtype).
Ernstige professionals zijn erkend door Federauto. In de algemene voorwaarden is een garantie voor onderdelen en werkuren van 6 maand voorzien voor:
- de motor
- de koppeling
- de alternator
- de gangwissel
- de startmotor
- servorem
- de versnellingsbak
- de stuurinrichting
Deze garantie is dus een stuk vollediger dan die van andere gespecialiseerde handelaars die het op maximum 3 maand houden: dit is de wettelijke garantie en dekt niet alle opgesomde onderdelen die voor het merendeel niet onder de garantie vallen.
Om de erkende verkoper van tweedehands wagens in uw buurt te vinden: afspraak op de site van Touring(die deelneemt aan dit project) in de rubriek: Een wagen kopen -> verkoopscontract -> lijst van erkende verkopers.
Een amper gereglementeerde markt: Voorzichtigheid is geboden, de markt wemelt van de oplichters en bedrog is schering en inslag. Het is moeilijk om de echte professionals van de anderen te onderscheiden. Dit label zou u hierbij moeten helpen. Diegenen die dit logo voeren, verbinden zich immers echt om kwaliteit te leveren.
Ons advies: u bent een professionele monteur ? Laat u vergezellen van een professional en hoed u voor voertuigen zonder volledig onderhoudsboekje. Een andere manier om geen kat in een zak te kopen is een expertiserapport van de wagen te laten opstellen door uw garagist, door een centrum van Touringof van VTB-VBA . Dit kost u ongeveer 125 EURO. Als de verkoper dit weigert, is hij niet zeker van zijn wagen … en waren uw verdenkingen gegrond. Er bestaan nog andere ernstige tweedehands labels (buiten Federauto), zoals: http://www.firsthandcars.com/ die verder gaan dan de grote merken en 2 jaar garantie bieden.
4. De kleine garage van uw wijk : een goede keuze
Dit is één van de beste opties op voorwaarde dat u een minimale garantie van 6 maand krijgt en dat u de onderhoudsbeurten bij deze garage laat uitvoeren. De garagehouder van uw wijk heeft er geen enkel belang bij om u een voertuig in slechte staat te verkopen want zijn reputatie en zodoende ook de overlevingskansen van zijn handel staan op het spel. Hij moet het immers enkel van mond-aan-mondreclame hebben. Bovendien heeft hij vaak zelf de onderhoudsbeurten van deze wagen, die in het merendeel van de gevallen aan één van zijn klanten toebehoorde, opgevolgd. Hij wil dat u tevreden bent. Uw tevredenheid zal van u een nieuwe klant op lange termijn maken . Eis echter wel een garantie, ook als dit betekent dat u enkele duizenden franken meer moet neertellen. Hij kan zich vergissen en niet alle defecten zijn detecteerbaar, tenzij men over een gesofisticeerde uitrusting beschikt. In dit geval zullen de kosten voor hem zijn.
5. Particulier : goede koopjes maar zonder garantie
U kan alle vragen stellen die u wil en de facturen van herstellingen eisen, want hier heeft u te maken met de eigenaar die het voertuig gebruikt heeft, wat niet het geval is bij de handelaars. U kan moeilijk een garantie eisen, maar u kan het wel proberen.
6. De markten : voor de professionals
Deze markten van tweedehands voertuigen gaan doorgaans door op zondagvoormiddag, op de parking van bepaalde grootwarenhuizen. Maar wees ook hier op uw hoede voor opleggerij! Allerlei vormen van diefstal, carjacking en bedrog zijn er schering en inslag. Ga er vergezeld van een professional naartoe die u advies kan geven en op tijd onraad ruikt. Want hier kan men, meer nog dan met advertenties, op een nog niet afbetaalde, gestolen of gewoon getraficeerde wagen stuiten.