De Car-Pass

Ben je van plan een tweedehandsauto te kopen? Dan is de verkoper – particulier of professioneel – verplicht je een Car-Pass te overhandigen. Dit document toont je de kilometerhistoriek van het voertuig. Ga na of de vermelde kilometerstanden gestaag oplopen met de tijd en of de laatste kilometerstand op de Car-Pass klopt met de afgebeelde waarde op het voertuig. Het document mag niet ouder zijn dan twee maanden.

Daarnaast bevat het document nog andere vermeldingen:

  • het merk en het model van het voertuig
  • de datum waarop het voertuig voor de eerste maal is ingeschreven in België
  • het chassisnummer van het voertuig
  • dat datum waarop het document is aangemaakt
  • het identificatienummer van de Car-Pass (dat toelaat de echtheid van het document na te gaan)

Krijg je geen Car-Pass? Dan is de verkoop ongeldig want de Car-Pass is een wettelijk verplicht document. Je hebt dan als koper het recht je geld terug te eisen.

Wil je zelf een occasie verkopen?

Dan ben je verplicht om aan de koper een Car-Pass af te leveren, behalve als de koper een professionele auto-handelaar is. Doe je dit niet dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen. Zorg er wel voor dat de koper tekent voor ontvangst van de Car-Pass.

Waar haal ik een Car-Pass?

Een Car-Pass kan je bekomen bij de autokeuring. Voordat je de wagen verkoopt, moet je namelijk een tweedehandskeuring laten uitvoeren anders kan de koper hem niet inschrijven. De inspecteur zal je kilometerstand noteren en een Car-Pass laten afdrukken. Vraag ernaar.

Hoeveel kost een Car-Pass?

Een Car-Pass kost 6,70 euro inclusief btw. Dit is de prijs op 1 januari 2012. Het bedrag wordt elk jaar aangepast aan de index der kleinhandelsprijzen. Als de Car-Pass minder dan 4 kilometerstanden vermeldt, is hij volledig gratis. Heb je een Car-Pass die nog geen 2 maanden oud is? Dan hoef je er geen nieuwe aan te vragen. Denk je dat er een foutieve kilometerstand op de Car-Pass staat ga deze dan na via deze tool.

Wat moet ik doen als ik meen dat er een fout op de Car-Pass staat?

Gaat het om de laatste kilometerstand die op het ogenblik van afgifte door de inspecteur van de technische keuring werd opgetekend, dan moet u zich tot het keuringsstation in kwestie wenden. Blijkt uw vraag terecht dat zal men ter plekke een nieuwe Car-Pass voor u afdrukken. Deze is dan gratis.

Betreft uw opmerking een ander gegeven op de Car-Pass, vul dan het formulier aanvraag tot rechtzetting in. Vergeet niet het nodige bewijsmateriaal (factuur, keuringsbewijs, onderhoudsboekje) bij te voegen. Zoniet kan uw vraag niet behandeld worden. U stuurt dit alles op naar Car-Pass v.z.w. die uw vraag zal behandelen. Blijkt ze gegrond dan zal Car-Pass v.z.w.  u gratis een nieuw document opsturen, dat opnieuw 2 maanden geldig is.

Hebt u nog vragen?

Mail dan help@car-pass.be of bel het nummer 02/773.50.56 van maandag tot donderdag van 8u tot 17u30 en op vrijdag van 8u tot 16u30. U kan ook schrijven naar Car-Pass v.z.w., Woluwedal 46/2, 1200 Brussel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *