Site pictogram

‘Ook gewone klanten kunnen op zwarte lijst van verzekeraars terechtkomen’

Dit wordt betwist foor de verzekeringssector die beweert dat Test-Aankoop extreme voorbeelden hanteert.
Dit wordt betwist door de verzekeringssector die beweert dat Test-Aankoop extreme voorbeelden hanteert.

Volgens Test-Aankoop kunnen ook gewone klanten op de zwarte lijst van de verzekeraars terechtkomen. Volgens Test-Aankoop volstaat het om 2 opeenvolgende schadegevallen te hebben, zonder daarbij in fout te zijn, om door uw verzekeraar op de zwarte lijst te worden gezet. Dit wordt betwist door de verzekeringssector die beweert dat Test-Aankoop extreme voorbeelden hanteert.

Verzekeraars zetten vorig jaar 77.000 Belgen extra op hun zwarte lijst. In totaal staan er nu 204.000 landgenoten op deze lijst. Nooit eerder konden zoveel Belgen hun premie niet betalen. Tegenover een jaar eerder is dat een stijging met ruim 20%, blijkt uit cijfers van de verzekeraars. Het merendeel van hen, 72.700, staat op de lijst omdat ze hun verzekeringspremie niet betaald hebben.

Schuldige in deze recordstijging is de economische crisis aldus de verzekeringssector. Meer mensen hebben moeite met het betalen van de premies, ook al is een verzekering de afgelopen jaren nauwelijks duurder geworden (hoewel Test-Aankoop het tegendeel beweert). Steekproeven die Carguide uitvoerde staven de beweringen van de verzekeringssector en het is onduidelijk op welke gegevens Test-Aankoop zich baseert, tenzij het inderdaad enkele extreme voorbeelden gebruikt om tot hun beschuldiging te komen.

Na drie jaar verdwijnen wanbetalers van de lijst, maar die automatische schrapping kan niet verhinderen dat de lijst jaar na jaar aangroeit. Voor de verzekeraars is er weinig hoop om de wanbetalingen te kunnen recupereren. Slechts een honderdtal Belgen betaalt uiteindelijk toch en laat zich van de lijst schrappen. Maar door een vermelding op de zwarte lijst raken wanbetalers wel minder makkelijk aan een nieuwe verzekering.

Volgens Test-Aankoop is er te weinig controle van buitenaf, het pleit daarom voor de afschaffing of tenminste van de hervorming van het systeem met een externe controle, zoals nu al bestaat bij de positieve kredietcentrale bij de Nationale Bank. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Test-Aankoop vergat in haar persbericht evenwel te vermelden dat wie niet langer bij een verzekeraar terecht kan, beroep kan doen op het Tariferingsbureau.

Mobiele versie afsluiten