Verzekeringsnieuws

Meest recente berichten

UPDATEALARM

Nuttige documenten

Contact en disclaimer

Zoekertje opstellen

U wilt uw auto verkopen, maar u moet wel nog dat zoekertje opstellen dat aanspreekt en ‘verkoopt’. Hoe doet u dat? Wij geven u hieronder enkele tips die u verder zullen helpen om een degelijk zoekertje te schrijven.

1. Online of in een krant of weekblad?
Wij raden u aan om uw zoekertje online te plaatsen. Niet alleen is dit gratis bij de meeste sites (vergeleken met dure plaatsingskosten in een krant of weekblad) maar generern online sites een veelvoud aan potentiële verkopers vergeleken met print media.

Verder zijn de meeste online sites uitstekend uitgerust om heel wat informatie automatisch te injecteren in uw zoekertje zodat u een mooie standaard advertentie krijgt. De meeste details worden namelijk ingevuld via dropdown menus (of andere) en dit vaak aan de hand van Eurotax data die een database van alle voertuigen omvat.

Gouden tip: Verspil uw tijd en geld niet aan print media.

2. Hoe een verkoopsbevordelijk zoekertje opstellen ?

U wilt toch via print media adverteren? Vermeld om te starten de sterke punten van het voertuig dat je wil verkopen.  Geef hierbij zoveel mogelijk details, tenzij die natuurlijk in je nadeel zijn. De opties zijn bijvoorbeeld een uitstekend verkoopsargument en rechtvaardigen het eventuele prijsverschil tegenover andere wagens van hetzelfde model. Vermeld alle accessoires waarmee uw wagen in optie is uitgerust.

Goed om weten: Hou er rekening mee dat waardebepalingen nooit rekening houden met de waarde van de opties en de accessoires. Maar ze kunnen echter wel een rol spelen in het al dan niet succesvol verkopen van uw wagen.

Vermeld de prijs liever niet indien u in een print medium adverteert. Geef deze informatie pas prijs op het ogenblik dat de potentiële koper u contacteert of de wagen komt bekijken, zo verhoogt u uw slaagkansen aanzienlijk gezien u dan over de details van de wagen kunt praten. Vermeld wel uw emailadres.


3. Vergeet dit niet te vermelden

  • Merk, model, cilinderinhoud, kilometerstand
  • Jaar (en maand) van inverkeerstelling of het bouwjaar
  • De accessoires in optie
  • Eventueel de kleur indien van toepassing
  • Autokeuring OK
  • Eerste eigenaar
  • Oorspronkelijk onderhoudsboekje
  • Onberispelijke staat
  • Reden waarom u de wagen verkoopt (vertrek buitenland, wegens sterfgeval, …).
  • Telefoonnummer en tijdstip waarop u bereikbaar bent

Voorbeeld
Peugeot 306 CABRIO, 1.81 eind 1995. 140.000 km, leder, gemetal. bordeaux, 1ste eig., oorspr. Onderhoudsboekje, perf. Staat, keuring OK, 02/477.97.89 na 20u. frank@hotmail.com

3. Lijst van veel gebruikte afkortingen

Zoekertjes bevatten vaak heel wat slang, dit zijn de meest voorkomende. Let wel, de meeste professionele tweedehandssites geven u de mogelijkheid deze via hun systeem gewoonweg aan te kruisen.

  • Te bespreken : te bespr.
  • Geaccidenteerd : geaccid.
  • Air conditioning : air cond, AC
  • Automatisch autom : autom
  • Technische controle OK : TC
  • Dubbele airbag DA : dbl airbag
  • Stuurbekrachtiging st. bekr. : st. bekr.
  • Elektrisch el(ekt). : el(ekt).
  • Perfecte staat : perf. st.
  • Garantie : gar
  • Interieur int : Int
  • Aluminium velgen : AV
  • Gemetalliseerd : gemet.
  • Eerste eigenaar : 1ste eig.
  • Radiocassettespeler : RK7
  • Antwoordapparaat : antw. app.
  • Verwarmde zetels : verw. zet. VZ
  • Elektrisch open dak : el. op. dak, EOD
  • Alle opties : alle opt.
  • Centrale vergrendeling : cent. vergr., CV
  • Elektrische ruiten : el. ruiten, ER

4. Foto’s?

De meeste sites laten geen advertenties toe zonder foto’s. En maar best ook. Maak foto’s van de voor-, zij-, achterkant en interieur van het voertuig. Neem deze op uw parking en tijdens de dag zodat de foto’s helder zijn.

Was je auto grondig vooraleer u foto’s neemt en hou er rekening mee dat dit het eerste is wat mensen willen (zullen) zien: een mooie blinkende auto.